Positiivinen CV 8 -käsi

Tein 8. luokan oppilaiden kanssa tällaisen ”Positiivinen CV -käsi” -tehtävän. Alustin tehtävää kertomalla, mistä positiivisessa CV:ssä on kyse. Lisäksi oppilaat pohtivat omia luonteenvahvuuksiaan sekä kaverin luonteenvahvuuksia. Teema passasi hienosti 8 lk terveystiedon syksy aiheisiin. Tämä oli hyvä viimeinen syksyn tunti. Osa oppilaista sai valmiiksi tehtävän, osa viimeisteli kotona. Osalle oppilaista tehtävä tuntui vaikelta, osan käsistä tuli nopeasti hienoja taideteoksia täynnä tekstiä.☺️

  • : ANNA-ELINA HEIKKINEN
Jaa oivallus:

Viikon henkilö

Päiväkotiryhmässä jokainen lapsi on vuorollaan viikon henkilö. Viikon henkilöksi valitun luona vierailee pehmolelu ja sen mukana olevaan vihkoon kirjataan viikonlopun touhut ja kuulumiset. Aamupiirissä luetaan vihon kuulumiset ja haastatellaan lasta lasten sovittujen kysymysten kanssa. Vihossa on kysymys lapselle ja vanhemmille lapsen vahvuuksista. Vahvuudet kirjataan lapsen valokuvaan. lapsiryhmä miettii yhdessä viikon henkilön vahvuuden , joka kirjataan lapsen kuvaan.

  • : Kärry
Jaa oivallus:

Lapsen positiivinen cv

Suunnittelimme eskarilapsillemme Viikon henkilön julisteen positiivisen cv:n tavalla. Jokainen arvotaan vuorollaan viikon henkilöksi ja hänestä tehdään juliste seinälle, jonka saa viikon päätyttyä kotiin. Tavoitteena toisten huomioiminen ja omien taitojen huomaaminen sekä vanhempien osallistaminen.

Viikon henkilö piirtää kuvan itsestään sekä kertoo aikuiselle asiota itsestään, millainen on ja mitä on oppinut sekä mistä tykkää. Pöytäkunnittain kirjataan kavereiden positiivisia huomioita tästä lapsesta sekä mietitään, mikä hänestä voisi tulla isona. Nämä kaikki luetaan ääneen viikon henkilölle. Vanhempia pyydetään myös kirjaamaan asioita lapsesta. Kaikki nämä lapsi liimaa julisteeseen. Lisäksi lapset toivoivat kotiin mukaan pelin, lelun ja reissuvihkon, mikä luetaan viikon lopuksi.

Lapset ovat olleet innostuneita tästä projektista ja ovat kertoneet paljon ihania asioita viikon henkilöstä. Viikon henkilö on ollut hyvin mielissään huomiosta samoin hänen vanhempansa.

  • : P+A
Jaa oivallus:

Miten ohjata lasta itsetuntemuksen vapauteen omien vahvuuksien kautta?

Olen onneksi saanut jatkaa saman työparin kanssa tänä syksynä 2019.  Vahvuuksien  huomaaminen ja niiden käsittelyn onnistuminen varhaiskasvatuksessa viisi vuotiaiden ja esikoululaisen kanssa vaatii koko tiimin, sekä huoltajien yhteistyötä. Viime lukukaudella minä olin ryhmissäni opettajana ainoa, joka  oli käynyt Kaisa Vuorisen yhden päivän koulutuksen.Yksin oli todella haastavaa saada tiimi ”samalle aaltopituudelle” . Onneksi minulla oli vahvat, kokeneet ja positiivisesti ajattelevat kasvattajat  tiimissäni. Tiimejä ei saisi hajottaa yhden onnistuneen kokeilun jälkeen.Varhaiskasvatuksen tiimien, jotka toimivat, tulisi saada jatkaa aina ilman pelkoa, että taas ensi kaudella joku meistä on ties missä ryhmässä, se syö kasvattajia!

Haluaisin jatkaa vielä pidemmälle suunnitelmallisuudessa, etenkin kun se on minun työpaikallani mahdollista, sillä talossamme toimii päiväkoti , esikoululuokat, sekä alakoulun 1-2 luokat. KOULUTTAUTUISIMME koko talo yhdessä ja tekisimme  suunnitelman pienistä 1v:sta aina 2.luokan 9 v oppilaisiin! Tällainen hieno tavoite nousi mieleeni.

  • : Päivi Sandberg
Jaa oivallus:

Vahvuudet työyhteisössä

Palaverikäytänteissä otamme vahvuudet ja positiivisen ajattelun kantavaksi teemaksi. Palaverit aloitetaan “lyhyellä” tehtävällä aiheeseen liittyen esim. tutustuessamme toisimme esittelemme omat vahvuudet osana työyhteisön voimavaroja!

  • : Mirka
Jaa oivallus:

Voimavahvuudet 6.luokan alussa

Olen ollut Kaisa Vuorisen Huomaa hyvä-koulutuksessa viime vuonna. Vahvuuspedagogiikka ja siihen liittyvä positiivisuus on työssäni kannatteleva voimavara.

Halusin tehdä vahvuudet myös oppilaille näkyväksi, mutta itselleni armollisella tavalla.

Saan joka vuosi uudet 6.luokkalaiset. Tänä syksynä toteutin heti aluksi vahvuusperustaista opetusta, jonka tarkoituksena oli tehdä vahvuuksia näkyväksi.

Ensin pohdimme kaikkia vahvuuksia, mitä ne tarkoittavat.

Jokainen valitsevat itselleen kolme ydinvahvuutta ja ne kirjoitettiin äidinkielen vihkoon.

Huoltajat saivat Kaisa Vuorisen kirjassa olevan “bongaa lapsen onnistumisia” päiväkirjan.

Tämän jälkeen keskityimme voimavahvuuksiin sinnikkyyteen, itsesäätelyyn ja myötätuntoon. Jokaiseen vahvuuteen keskityimme kouluaineiden sisällä ja pienillä erityisharjoituksilla viikon kerrallaan. 

Pidän vahvuudet mukana koko vuoden arjen sisällä.

Keväällä aion antaa oppilailleni vahvuusdiplomit.

  • : Marjo Ahoniemi
Jaa oivallus:

Hyvä positiivisuus kiertämään

Laitan luokan seinälle 4  K-kirjainta muistutukseksi siitä, että päivittäin  eri tilanteissa tulee

Kiinnostus

Kuuntelu

Kannustus ja

 Kiittäminen

Lisäksi työyhteisönä tsemppaamme hymyvahvuuksilla ja kiinnitämme kohtaamisiin  positiivisen energian. Luotamme, että positiivisuus lisääntyy.

  • : Outi T
Jaa oivallus: