Oppimistehtävä vahvuus variksesta

Toteutus tapahtui esiopetuksessa.  Oppimisympäristönä oli lähimetsä. Siellä tehtiin metsäympäristöön sovellettuna vahvuus variksen bongailua.  Esim. Rohkeusrata ja luonnon materiaalilla oman nimen kirjoittelua luovasti. Teema oli aina viikon verran ja sen toteutus tapahtui ennen joulua. Nyt muistelimme kolmea harjoiteltua vahvuutta ja kirjasimme ylös. Opitut vahvuudet olivat Rohkeus, Reiluus, Luovuus. Teimme paperille keskelle omat vahvuudet/ taidot. Ympärille pilviin kirjoitimme näissä oleviin teemoihin miten lapsi sen asian näkee itsessään. Nämä paperit laitamme lapsen omaan kasvunkansioon kunhan olemme ensin ne esitelleet muille ryhmän jäsenillemme. 

  • : Ilolan eskarit
Jaa oivallus:

Vahvuuksia etsimässä

Meidän päiväkotiin muutti vahvuusvaris. Hän antoi tehtäväksi vanhemmille sekä päiväkodin aikuisille kirjata joka päivä yhden viikon ajan joku kiva asia lapsesta ylös. Maalasimme ison vahvuusvariksen postilaatikolla lasten kanssa. Jokainen lapsi pääsee kehukehykseen, missä hänelle kerrotaan nämä vahvuudet.

  • : Malminurmen päiväkoti
Jaa oivallus:

Ystävyyden sydän

Kohderyhmänä oli työkaverit. Oli ystävänpäivä tulossa,joten tein mallin sydämestä ja pyysin jokaista työntekijää tekemään oman sydämen, omalla lempivärillä.. Laitoimme sydämet kiinni kahvihuoneen oveen ja jokaisen piti kirjoittaa jokaisen (paitsi omaan) sydämen omistajasta jotain positiivista.. 

Meni useampi päivä ennen kuin kaikki olivat saaneet sydämet tehtyä ja oli ensimmäiset kirjoitukset tulleet. Oli joukossamme yksi, joka ei halunnut tehdä/laittaa sydäntä, mutta hänen tiimikaverit tekivät tämän hänen puolestaan ja kävi kiertämässä joka ryhmässä, että kaikki kirjoittivat hänestä jotain positiivista.. Tämä olikin hänelle mieluinen yllätys kun näin oli toimittu.

Niistä työntekjöistä, joiden kanssa ei ole tullut paljoa tehtyä yhteistyötä ja oli muutama ihan uusikin työntekijä, oli haastavampaa miettiä jotain positiivista, mutta hetken mietittyä, onnistui tämäkin.

  • : Mirmeli
Jaa oivallus:

Uutta draivia opetukseen

Huomasin koulutuksen aikana, että minä tarvitsin vahvistusta hivenen himmenneelle ajatukselle, että minä, läsnäoloni, positiivisuuteni, persoonani ovat tärkeintä työssäni, ei hienot matskut tms. Tuon asenteen ylläpitoon tarvitaan sitä ,että koko työyhteisö voi hyvin ja positiivinen ja myönteinen. Päätimme siksi työkaverin kanssa (joka oli myös koulutuksessa) järjestää opettajillemme posselappuhetken. 

 

  • : Maarit Vilkman
Jaa oivallus:

positiiivinen palaute

Päätimme kahden työkaverini kanssa ryhmässämme lisätä positiivisen palautteen antamista, Pienimmästäkin onnistumisesta tai yrittämisestä kehumme lasta ja jaamme onnistumisen iloa. Myös niin, että kerromme lapsen kuullen toiselle kuinka taitavasti lapsi toimi esim. auttaessaan kaveria ojentamalla hänelle kengät.

 

  • : päiväkodin työntekijä
Jaa oivallus:

Pikkupellavien positiivinen cv tehtävä

Viime viikolla rakennetusta satumetsästä ilmestyivät kolme eläintä pikkuisten aamupiiriin. Ujolla etanalla, villillä koiranpennulla ja rauhallisella pöllöllä oli kolme palloa, jotka katosivat välillä aiheuttaen surua ja suuttumustakin. Lopuksi ystävällinen pöllö lasten vihjeestä lennätti jokaiselle oman pallon. Anteeksi opeteltiin myös pyytämään ja kaverusten seikkailut jatkuvat huomenna lasten toivomuksesta ja miksei myös ensi viikolla uusine kujeineen.

  • : Pikkupellavat
Jaa oivallus:

Vahvuuksia vanhempainvarteissa

Tulostin vanhempainvartteja varten luonteenvahvuudet korteiksi, jotka laitan pöydälle tapaamisen aluksi. Pyydän oppilasta valitsemaan 2-3 omasta mielestään omaa vahvuuttaan. Sen jälkeen huoltaja saa täydentää ja lopuksi minäkin valitsen 1-2 vahvuutta oppilaalle. Omat valinnat mietin etukäteen, jotta valinnat olisivat mahdollisimman osuvia jokaiselle oppilaalle. Vahvuuksien käsittely tapaamisen aluksi on ollut mukava ice breaker keskusteluun ja yleensäkin ohjannut keskustelua rakentavampaan ja myönteisempään suuntaan. Tämä oli minulla tavoitteena, koska edellisvuoden keskustelut luokan kanssa menivät helposti turhan kriittisiksi ja arvosanakeskeisiksi kun taas nyt keskustelu on kokonaisvaltaisempaa ja kohdentuu myös hyvinvointiin koulussa.

  • : Heli V.
Jaa oivallus:

Vahvuuskädet ja ankkurointitehtävä

Positiivinen cv -koulutuksen innoittamana askaretlimme luokassamme vahvuuskädet, joihin he itse saivat kirjoittaa omia luonteenvahvuuksiaan. Kädet laitettiin seinälle, jonka jälkeen vahvuuksia sai keksiä ja kirjoittaa myös luokkakavereille. Luokkamme seinällä käsien yläpuolella lukee: ” Se mihin keskitymme lisääntyy”. Tavoitteenamme kevällä on keskittyä omiin ja kaverin vahvuuksiin, eikä heikkouksiin ja virheisiin.

Lisäksi olemme tehneet ankkurointitehtävän. Jokaisella on oma ankkuri, jota pitää siirtää, jos huomaa ajattelevansa itsestään rumasti. Jos esimerkiksi tunnilla ajattelee, ettei kannata edes yrittää vaikeita tehtäviä, pitäisi ankkuria siirtää ja vaihtaa ajatuksen suuntaa samalla.

  • : Jasmin
Jaa oivallus:

Positiivista fiilistä hakemassa

Luokissamme on käytössä fiilismittarit, joiden avulla lapset aamulla ilmaisevat sen hetkisen tunnetilansa. Jos päivän aikana tunnnetilassa tapahtuu muutoksia suuntaan tai toiseen, niin muutoksia saa käydä tekemässä. Näin opettelemme omien tunteiden tunnistamista.

Olemme myös tuoneet positiivisia onnistumisia lapsille esille kehuin ja antamalla tähtiä hienosti suoritetuista asioista. Esimerkiksi kaaoksessa ollut naulakko siistiytyi positiivisen palautteen ja tähtien keräämisen ansioista. 

  • : Sauvosaaren koulu/ekat
Jaa oivallus: